Social Media voor ondernemers

Een aantal handige tips om te navigeren door de social media jungle

website-icon.png  Website
payment-icon.png  Payment add-on

shopping-cart.png  Webshop
website-icon.png  Online learning

Social media en jouw bedrijf

Je bent gestart met je eigen onderneming, hebt een website laten maken en bent helemaal klaar om aan de slag te gaan. Gefeliciteerd! Je hebt het raamwerk van je onderneming opgebouwd!

Maar, hoe krijg je nu bezoekers op die website, en nog belangrijker, hoe bereik je je potentiële klanten?

Social media speelt daar tegenwoordig voor de meeste ondernemingen een belangrijke rol in. Iedereen kent het en gebruikt het. Maar om het tot een succesvol zakelijk instrument te maken hebben de meeste ondernemers wat hulp nodig. En die hulp bieden wij je graag!
Facebook, Instagram, LinkedIn, SnapChat en Pinterest. Zie je door de bomen het bos niet meer? 

Tip #1: Ken je klant

“If there were 10 Commandments for the modern marketer, # 1 would have to be: Know thy customer.”

 - David Edelman

Het kennen van je klant is belangrijk voor elke ondernemer. Ook voor social media is het belangrijk om te weten wie je klanten zijn en op welk medium deze actief zijn. Bedien je vooral een zakelijke markt? Investeer in LinkedIn. Zijn jouw klanten vooral consumenten onder de 30? Kijk eens naar Instagram of Snapchat. 

Zoek uit op welk platform jouw klanten het meest actief zijn. 

Weet je niet zeker waar je het beste in kan investeren? Vraag het je klanten! Onderzoek op welk medium jouw klanten het meest actief zijn en zet daar op in.

Tip #2: Plaats regelmatig berichten

Nu je weet op welke social media je actief wil zijn, is het tijd om berichten te gaan plaatsen. Bij het plaatsen van berichten is het belangrijk om te weten dat maar één bericht geen zoden aan de dijk zal zetten. Het is belangrijk om regelmatig berichten te blijven plaatsen. Ook is het niet erg om een link meerdere malen te delen zolang er maar een periode tussen zit.

Tip #3: Plaats relevante berichten

Nu we hebben vastgesteld dat het regelmatig plaatsen van berichten op social media belangrijk is, is het borgen van kwaliteit de volgende stap. Wanneer je berichten gaat plaatsen om maar iets te plaatsen kunnen volgers dit als vervelend gaan ervaren. In het slechtste geval stoppen ze met volgen. Stel jezelf bij elk bericht de vraag: is het bericht relevant voor mijn onderneming of interessant voor mijn volgers? Voldoet het niet aan één van deze twee criteria, plaats het bericht dan niet.

Een goede post is relevant voor je onderneming, en interessant voor je (potentiële) klanten. 

Tip #4: Zorg voor interactie

Als je met regelmaat relevante berichten plaatst dan doe je al meer dan de gemiddelde ondernemer. Supergoed dus! Maar om écht uit te blinken in social media is het belangrijk om contact te gaan maken met je volgers. Hoe je dit het beste kunt doen? Stel je volgers vragen, vraag ze om feedback, laat ze foto’s delen, organiseer een winactie… Er zijn honderden manieren om contact te maken met je volgers! Op deze manier ga je digitale communicatie een persoonlijk tintje geven.

Tip #5: Investeer in advertenties met een plan

Die ‘bericht promoten’-knop van Facebook wordt regelmatig door veel ondernemers gebruikt, met alle gevolgen van dien. Die ‘bericht promoten’-knop ziet er ook zo aantrekkelijk uit… Echter, door via het Facebook advertentiecentrum te werken en je doelgroep te specificeren kunnen er veel betere resultaten worden behaald. In een test die wij zelf hebben uitgevoerd zagen wij ongeveer 6x zo veel ‘clicks’ door het advertentiecentrum te gebruiken.

Wil je gaan adverteren en heb je hulp nodig om op gang te komen?

Wij komen graag helpen.

Meer weten? Wij komen graag op de koffie!

Website v.a. € 55,- p/m

Webshop v.a. € 110,- p/m