Wat is SEO?

Hoe zoekmachineoptimalisatie de sleutel tot succes kan zijn

website-icon.png  Website
payment-icon.png  Payment add-on

shopping-cart.png  Webshop
website-icon.png  Online learning

Zoekmachine optimalisatie

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel: zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat we uw (mobiele) website optimaliseren voor mensen die zoekmachines, bijvoorbeeld Google, gebruiken. Met SEO is het doel om zo hoog mogelijk in een zoekmachine terecht te komen.

Wist je dat?: Zoekmachines robots hebben die alle websites scannen.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie onderdelen:
  • Content: De inhoud van je website. Zonder inhoud, geen zoekmachine optimalisatie.
  • Technische optimalisatie: De website moet technisch in orde zijn zodat de zoekmachine-robots de data van je website kunnen lezen.
  • Off-site SEO: Alle links die naar jouw website leiden. Denk hierbij aan links die op andere websites staan maar ook via sociale media.

Metatags

Potentiële websitebezoekers zien op een zoekmachine als eerste de metatags. Goed ingevulde en interessante metatags zullen de kans op websitebezoekers vergroten. Denk hier goed over na, de zoekmachines houden namelijk in de gaten of er veel of weinig op jouw website wordt geklikt door potentiële websitebezoekers. Hoe meer er wordt geklikt op jouw website, hoe sneller je bovenaan komt te staan. Helaas werkt dit ook de andere kant op.
In bovenstaande afbeelding zie je drie soorten metatags:
  • De titel van de pagina in het blauw.
  • De URL van de pagina in het groen.
  • De meta-omschrijving in het grijs.

Goede content

Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat je goede content schrijft.

Maar wat is dan “goede content”?

Om te beginnen dien je één woord te kiezen waar je op gevonden wil worden in een zoekmachine. Zorg er vervolgens voor dat in de titel en de eerste alinea van je pagina het zoekwoord is opgenomen. De zoekmachine-robots scannen namelijk iedere pagina van je website, te beginnen met de titel en de tussenkopjes. De titels en de tussenkopjes kun je zien als een soort inhoudsopgave die de zoekmachine-robots als basis nemen voor jouw website. Het is aan te raden om het belangrijkste zoekwoord dat je hebt gekozen voor de desbetreffende pagina ook terug laat komen in de tussenkopjes.

Daarnaast is het belangrijk om prettig leesbare pagina’s te maken. Maak af en toe gebruik van dikgedrukte en/of schuingedrukte teksten en laat afbeeldingen tot verbeelding spreken.

Interne en externe links

Een ander belangrijk onderdeel zijn de links binnen (intern) en naar (extern) je website. Met interne links bedoelen we woorden die linken naar een andere pagina van je eigen website, bijvoorbeeld: “neem contact met ons op”, welke doorlinkt naar een contactpagina. Interne links zijn belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website zodat websitebezoekers makkelijk en snel kunnen navigeren.

Externe links naar je website komen van buitenaf. Denk hierbij aan zoekmachines, het gebruik maken van sociale media als Facebook, Pinterest en Instagram maar ook andere websites die jouw website vermelden.

Meer weten? Wij komen graag op de koffie!

Website v.a. € 55,- p/m

Webshop v.a. € 110,- p/m