Negen tips voor een goede zakelijke website

Hoe maak je een goede zakelijke website?

website-icon.png  Website
payment-icon.png  Payment add-on

shopping-cart.png  Webshop
website-icon.png  Online learning

Hoe maak je een goede zakelijke website?

Een goede zakelijke website is het online visitekaartje van een bedrijf.

Zeker in business-to-business (je doet zaken met andere bedrijven) wordt de eerste indruk gemaakt op de website van jouw bedrijf.

Hoe zorg je er nou voor dat dit een goede eerste indruk is?
Het maken van een zakelijke website werkt net wat anders dan een commerciële website gericht op consumenten. Waar consumenten vaak een korte aandachtsboog hebben en vooral snel overtuigd willen worden, zijn zakelijke klanten vaak behoudender en willen ze eerst informatie winnen voordat er een aankoop wordt gedaan.

Zakelijke klanten zijn vaak behoudender dan consumenten van commerciële websites.

Dus hoe zorg je er nu voor dat jouw website de juiste snaar raakt bij potentiële klanten? Met deze 9 tips maak je van jouw bedrijfswebsite een succes.


Zorg voor goede analyse-tools als Google Analytics om de effecten van jouw website te analyseren.


Verzamel mailadressen om jouw potentiële klanten in het vizier te krijgen.


Hulp nodig om jouw website goed neer te zetten in de markt? Check ons Online marketing pakket.

1. Denk vanuit de klant

Het is voor bedrijven vaak verleidelijk te denken vanuit het eigen concept. Daarmee bedoelen we dat bedrijven graag vertellen over hun visie, geschiedenis en prestaties. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, en het is ook belangrijk dat de klant dit kan vinden wanneer ze er naar op zoek zijn. Probeer echter eerst te denken als een klant.

Probeer je te verplaatsen in de klant, wat wil jij weten als je overweegt zaken met iemand te doen?

Als jij zelf op zoek bent naar diensten van een zakelijke partner, wat voor informatie wil je dan hebben? Probeer jezelf te verplaatsen in de klant en op die manier je website in te delen.

2. Services first

In het verlengde van denken als de klant is het voor de meeste zakelijke websites belangrijk dat direct helder wordt wat jouw bedrijf aanbiedt. Welke dienstverlening en producten bied jij jouw klanten aan? Als de klant direct kan zien waarmee je hem van dienst kan zijn wordt de kans dat deze contact met je opneemt een stuk groter.

Jouw klant wil graag weten wat jij voor hem kan betekenen, zorg dus dat jouw dienstverlening duidelijk en prominent op jouw website staat.

3. Beantwoord de vragen van je klanten

Een andere valkuil voor veel bedrijven is het geven van te veel informatie. Het is fantastisch dat een potentiële klant alle relevante informatie op jouw website kan vinden, maar het is noodzakelijk om te zorgen dat de kern van jouw website eenvoudig te begrijpen is. Door slim webdesign en het opdelen van informatie in verschillende pagina’s kunnen klanten alles vinden zonder direct gebombardeerd te worden met tekst.

Zorg dat klanten niet overladen worden met informatie, ontwerp jouw website op een manier waar de klant relevante informatie makkelijk en snel kan zien.

4. Vertaal jouw visie

Het is daarnaast ook belangrijk om jouw visie eenvoudig te kunnen verwoorden op jouw website, waar staat jouw bedrijf voor? Wat kunnen klanten van jouw verwachten? Zorg dat het design van jouw website daarbij aansluit, zodat klanten direct een goede indruk krijgen van jouw werk. Op die manier kan je je onderscheiden ten opzichte van concurrentie.

Onderscheid je door jouw visie goed in woord en beeld te vertalen op je website.

5. Toon je ervaring

Zoals in veel sectoren wordt vaak gekeken naar ervaringen, het is niet voor niets dat platformen als tripadvisor razend populair zijn geworden. Wanneer mensen een beslissing maken willen ze graag het idee hebben dat deze goed onderbouwd is. Door op jouw website de resultaten te tonen die met andere projecten geboekt hebt kan je het vertrouwen van klanten werken. Toon dus je werk, en indien mogelijk ook de feedback die je van klanten hebt gekregen.

Ben je trots op je werk? Laat het dan zien aan jouw potentiële klanten!

6. Zorg voor snelle, eenvoudige Call to actions

Een CTA, of Call to action is een term die gebruikt wordt in de marketing om mensen aan te sporen tot actie na het lezen of zien van informatie of een advertentie. Ook op jouw website zijn CTA’s een belangrijk begrip. Probeer je wederom te verplaatsen in de klant, en ervoor de zorgen dat de klant zo min mogelijk moeite hoeft te doen met jou in contact te komen. Goed geplaatste contactknoppen of andere CTA’s zorgen ervoor dat de klant niet afhaakt, maar bij jou op het netvlies komt.

Goed geplaatste contactknoppen of andere CTA’s zorgen ervoor dat de klant niet afhaakt, maar bij jou op het netvlies komt.

7. Zorg dat je site soepel werkt, op alle devices

De afgelopen 5 a 10 jaar heeft er een enorme verandering plaatsgevonden in het internet gedrag van Nederlanders. Zo is inmiddels meer dan de helft van het internetverkeer in Nederland afkomstig van Tablets of mobiele telefoons. Het is dus steeds belangrijker om er voor te zorgen dat jouw website op alle devices goed werkt. Zorg dus dat je goed controleert dat jouw website er strak en leesbaar uitziet op alle apparaten.

Zorg dat jouw website er goed uitziet op alle devices.

8. Zorg voor verse content

Zorg ervoor dat jouw website up to date blijft door regelmatig nieuwe content toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een artikel dat relevant is voor jouw business, of het toevoegen van nieuwe projecten die zijn uitgevoerd. Wanneer een potentiële klant ziet dat er recente projecten, reviews of informatie staat is deze eerder geneigd contact op te nemen.

Zorg ervoor dat jouw website up to date blijft door regelmatig nieuwe content toe te voegen.

9. Optimaliseer voor zoekmachines

Gevonden worden door zoekmachines is een erg belangrijke succesfactor voor (online) zakendoen. Het gaat hier niet puur om het gevonden worden, maar vooral gevonden worden op de juiste zoektermen. Er zijn verschillende dingen die je kan doen om beter gevonden te worden, het belangrijkste dat je zelf al kan doen is zorgen voor goede teksten. De woorden waar jij op gevonden wil worden zouden vaak en prominent moeten terugkomen op jouw website. Daarnaast zijn er een groot aantal technische factoren waarmee een ervaren webontwikkelaar je kan helpen.

De woorden waar jij op gevonden wil worden dienen vaak en prominent terug te komen op jouw website.

Meer weten? Wij komen graag op de koffie!

Website v.a. € 45,- p/m

Webshop v.a. € 90,- p/m