Hoe bereik ik klanten via mijn website?

5 tips om meer klanten te werven via je website.

Hoe krijg ik meer klanten via mijn website?

Een van de meest voorkomende vragen die wij krijgen is “Hoe zorg ik nou dat ik meer klanten krijg via mijn website?”

Er is een combinatie van meerdere factoren die het antwoord formuleren op deze vraag. Dit leggen we je hier uit.

Doel website
Over het algemeen geldt dat een succesvolle website meerdere doelen heeft. Zo kan het een belangrijk middel zijn om naamsbekendheid op te bouwen of in de vorm van een webshop als verkoopmedium. Meestal probeert men over het algemeen de volgende twee doelen te bereiken:

  • De juiste bezoekers aantrekken.
  • De bezoekers overhalen tot een aankoop of om contact op te nemen.

We hebben geprobeerd de lijst met tips zo veel mogelijk toe te spitsen op de bovenstaande doelen. De volgende tips kunnen helpen om allebei deze zaken te verbeteren, en dus jouw website succesvoller te maken! 
Meet via ons CMS met Google Analytics de resultaten van onze tips.

1. Content, content, content

“Good content isn’t about good storytelling. It’s about telling a true story well.”

 - Ann Handley

Content (tekst en plaatjes) is het allerbelangrijkste van een website. De teksten op je website zorgen ervoor dat je vindbaar bent op Google (lees hier meer over SEO). Naast het optimaliseren van tekst om gevonden te worden is het natuurlijk ook wat de mensen die op je website komen gaan lezen!

Als je de website gebruikt om een merk op te bouwen is het belangrijk dat mensen de juiste informatie kunnen vinden en dat deze op een interessante manier gepresenteerd wordt. De belangrijkste tip hierin is: Vertel je verhaal, maar schrijf geen tekst om het schrijven. Stel jezelf de vraag “Zou ik dit lezen als het om een ander bedrijf ging?”. Laat dus opvulling weg, vertel wat belangrijk is en formatteer teksten in kleine blokken.

Laat opvulling weg, vertel wat belangrijk is en formatteer teksten in kleine blokken.

Veel mensen denken dat het voor e-commerce (webshops) minder belangrijk is om content te schrijven, je producten vertellen immers toch het verhaal? Fout! Vertel de mensen waarom ze juist jouw product moeten kopen! Mensen vertellen vaak een verhaal bij hetgeen dat ze gekocht hebben, zeker wanneer je producten aanbiedt die op de smaak of het gevoel van mensen inspelen, lezen mensen heel graag hoe het gemaakt wordt, en door wie, kortom het verhaal achter hun aankoop.

Content is dus eigenlijk altijd het belangrijkste onderdeel van jouw website, voor zowel Google als voor de mensen die de site bezoeken. Daarnaast is de presentatie van de tekst ook belangrijk. Je kan nóg zo goede teksten hebben, als het een lange lap kleine lettertjes zijn gaat niemand ze lezen. Een goede webdesigner kan je helpen hierover na te denken. Probeer in de regel aan te houden de tekst in korte blokken te plaatsen, zodat het uitnodigt om te lezen. Gebruik daarnaast kopjes met dikgedrukte of opvallende tekst met de dingen die je de bezoeker zéker wil vertellen. Zo creëer je ‘haakjes’ die de bezoeker uitnodigen de rest van het verhaal te lezen.

2. Gebruik quotes of recensies

Content is dus heel erg belangrijk. Echter, wanneer al deze teksten en verhalen vanuit jouw bedrijf zelf komen, kan het overkomen als schaamteloze zelfpromotie (waar overigens niets mis mee is). Echter om te zorgen voor vertrouwen van de klant, helpt het enorm wanneer je bestaande klanten of externe partijen kan citeren. Heb je de luxe geschreven recensies te krijgen van klanten is dat helemaal ideaal. Ben ook niet bang klanten te vragen naar hun ervaringen, zelfs als deze negatief zijn kan je er alleen maar beter van worden!

Gebruik kopjes met dikgedrukte of opvallende tekst met bijvoorbeeld een inspirerende quote.

Zo creëer je ‘haakjes’ die de bezoeker uitnodigen de rest van het verhaal te lezen.

Zoals ook in de vorige tip beschreven is het belangrijk te zorgen dat de tekst presentabel blijft. In het geval van recensies kan het helpen om een aantal mooie zinnen te citeren, in plaats van de gehele tekst te plaatsen. De gehele recensie kan natuurlijk wel beschikbaar zijn om op door te lezen, maar ben voorzichtig dat het geen lange lijst met heel erg veel tekst wordt. 

Naast recensies van klanten, kan het ook helpen experts te citeren over het onderwerp waar je over schrijft. Zo zet je het eigen verhaal kracht bij door aan te tonen dat andere experts op soortgelijke manier over de onderwerpen denken.

Al deze zaken zetten je verhaal kracht bij, en wekken vertrouwen op bij jouw (potentiële) klanten!
Meet via ons CMS met Google Analytics de resultaten van onze tips.

3. Beantwoord de vragen van je klanten

Waarom komen mensen eigenlijk naar jouw website?

Als het goed is kijken mensen op jouw website met een achterliggende vraag. Dit kan een vraag naar een product of dienst zijn, maar ook een vraag naar informatie of kennis. Zorg dat je deze vragen duidelijk op het netvlies hebt, en beantwoord ze! Het kan heel erg verleidelijk zijn om te denken vanuit jouw bedrijf. Veel bedrijven doen dit en starten vrijwel alle tekst vanuit een eigen visie, of op een bijna biografische wijze.

Hoewel klanten dit vaak interessant vinden, is dit meestal niet de reden waarom ze op een website komen. Bijvoorbeeld bij een sportschool, mensen komen in eerste instantie niet om te lezen wie de eigenaar is, welke opleidingen deze gevolgd heeft en welke hobby’s hij heeft. Nee, ze komen met vragen als “Wat voor lessen kan ik hier volgen?” en “Wat kost het?”. Zorg dus ook dat deze vragen centraal staan op de website! Natuurlijk mag verder informatie aangeboden worden om voor geïnteresseerde bezoekers een compleet verhaal aan te bieden, zorg echter dat de kern van de onderneming centraal staat op de website.

Zorg dat de vragen van je klant centraal staan op je website.

Op die manier kunnen bezoekers snel en makkelijk vinden waarvoor ze komen, en dat is de basis van een goede website.

4. Post regelmatig nieuwe content

Lees je wel eens 4 of 5 keer het zelfde boek? Dan moet het wel een héél erg goed boek zijn, of niet?

Met een website is dit in veel gevallen ook zo, veranderd er niets, en komt er geen nieuwe content bij raken mensen snel uitgekeken. Voor webshops is dit vaak een stuk makkelijker, omdat er nieuwe producten bij komen, en daar kan vrijwel altijd iets over verteld worden. Zit je in de dienstensector, of is de website bedoeld als opbouw van een merk, is dit vaak wat lastiger.

Het kan dan interessant zijn om bijvoorbeeld stukjes te schrijven over het bedrijf. Dit kan over van alles gaan, denk aan nieuwe klanten, meer informatie hoe bepaalde diensten worden gerealiseerd, activiteiten die gedaan zijn (naar een beurs, markt, etc.).

Hou binding met potentiële klanten door regelmatig nieuwe content te plaatsen.

Daarnaast zou je artikelen kunnen plaatsen die interessant zijn voor je klanten, of collega’s in je vakgebied. Dit straalt vaak een bepaalde professionaliteit uit, en kan erg leuk zijn om te lezen voor je klanten.

Het doel van regelmatige content is dat ook bezoekers gespreid over de tijd laten terugkomen, op deze manier hou je binding met potentiële klanten en blijft jouw bedrijf in de gedachte van deze mensen, zodat ze bij je terugkomen wanneer ze producten of diensten willen afnemen, of wellicht in informele kring over jouw bedrijf praten (mond-op-mond reclame). 
Regelmatig nieuwe content posten zorgt ervoor dat mensen geïnteresseerd blijven in je website.

5. Gebruik Social Media

Social Media is een heel erg belangrijk digitaal marketing middel geworden.
Dit decennium, de jaren 10, is het decennium van de Social Media. Niets heeft zich zo prominent gepositioneerd in de marketing van bedrijven als Social Media. Facebook, Instagram, LinkedIn, het is allemaal niet meer weg te denken uit onze levens.

Daarom kan je voor jouw bedrijf zo enorm veel waarde halen door je website te promoten via Social Media. Om een voorbeeld te geven, steido.nl wordt deze maand (April 2019 op het moment van schrijven) voor 84.4% bezocht via Social Media. Dit is veel meer dan het aantal klanten dat via zoekmachines als Google binnenkomt op de website, om maar even aan te geven hoe belangrijk Social Media voor ons bedrijf is.

Social Media is niet meer weg te denken uit onze levens, maak daar gebruik van.

Dus, heeft jouw bedrijf nog geen Facebook, LinkedIn of Instagram, maak als de brandweer een pagina aan! Zit je vooral in de zakelijke markt, dan in LinkedIn vaak het juiste medium om mee te beginnen. Werk je vooral lokaal? Ga voor Facebook. Wil je je merk vooral promoten bij jonge mensen is op dit moment Instagram de beste keuze.

steido.nl

Steido.nl is een samenwerking van twee jonge, enthousiaste ondernemers met vernieuwende ideeën. Wil je sparren, of heb je vragen, neem gerust contact met ons op.