Vijf tips om meer klanten via je website te bereiken

Hoe krijg ik klanten via mijn website?

website-icon.png  Website
payment-icon.png  Payment add-on

shopping-cart.png  Webshop
website-icon.png  Online learning

Hoe krijg ik meer klanten via mijn website?

Een van de meest voorkomende vragen die wij krijgen is “Hoe zorg ik nou dat ik meer klanten krijg via mijn website?”

Er zijn 5 tips die samen het antwoord formuleren op deze vraag. Dit leggen we je hier uit.

Doel website
Over het algemeen geldt dat een succesvolle website meerdere doelen heeft. Zo kan het een belangrijk middel zijn om naamsbekendheid op te bouwen of in de vorm van een webshop als verkoopmedium. Meestal probeert men over het algemeen de volgende twee doelen te bereiken:

  • De juiste bezoekers aantrekken.
  • De bezoekers overhalen tot een aankoop of om contact op te nemen.

We hebben geprobeerd de lijst met tips zo veel mogelijk toe te spitsen op de bovenstaande doelen. De volgende tips kunnen helpen om allebei deze zaken te verbeteren, en dus jouw website succesvoller te maken! 
Meet via ons CMS met Google Analytics de resultaten van onze tips.

1. Content, content, content

“Good content isn’t about good storytelling. It’s about telling a true story well.”

 - Ann Handley

Content (tekst en plaatjes) is het allerbelangrijkste van een website. De tekstuele inhoud is hetgeen waar mensen je website voor bezoeken. De teksten met bijbehorende afbeeldingen zijn dus heel belangrijk. Daarnaast zorgen de teksten op je website ervoor dat je vindbaar bent op Google (lees hier meer over SEO). 

Als je de website gebruikt om een merk op te bouwen is het belangrijk dat de bezoekers de juiste informatie kunnen vinden en dat deze op een interessante manier gepresenteerd wordt. De belangrijkste tip hierin is: vertel je verhaal, maar schrijf geen tekst om het schrijven. Stel jezelf de vraag: “zou ik dit lezen als het om een ander bedrijf ging?”. Laat de opvulling weg, vertel wat belangrijk is en formatteer teksten in kleine blokken.

Laat opvulling weg, vertel wat belangrijk is en formatteer teksten in kleine blokken.

Veel mensen denken dat het voor e-commerce (webshops) minder belangrijk is om content te schrijven. Je producten vertellen immers toch het verhaal? Fout! Vertel de bezoekers van je website waarom ze juist jouw product moeten kopen! Mensen vertellen vaak een verhaal bij hetgeen dat ze gekocht hebben. Zeker wanneer je producten aanbiedt die op de smaak of het gevoel van mensen inspelen. Mensen lezen graag hoe het gemaakt wordt en door wie. Kortom, het verhaal achter het product.

Content is dus eigenlijk altijd het belangrijkste onderdeel van jouw website, voor zowel de gasten die je website bezoeken als voor Google. Daarnaast is de presentatie van de tekst ook belangrijk. Je kan nóg zo goede teksten hebben, maar als het lange lappen met kleine lettertjes zijn dan gaat niemand ze lezen. Een goede webdesigner kan je helpen hierover na te denken. Probeer in de regel aan te houden de tekst in korte blokken te plaatsen, zodat het uitnodigt om te lezen. Gebruik daarnaast kopjes met dikgedrukte of opvallende tekst met de dingen die je de bezoekers zéker wil vertellen. Zo creëer je ‘haakjes’ die de bezoekers uitnodigen de rest van het verhaal te lezen.

2. Gebruik quotes of recensies

Content is dus erg belangrijk. Echter, wanneer al deze teksten en verhalen vanuit jouw bedrijf zelf komen dan kan het overkomen als schaamteloze zelfpromotie (waar overigens niets mis mee is). Om te zorgen voor vertrouwen van de klant, kan het helpen wanneer je bestaande klanten of externe partijen kan citeren. Heb je de luxe om geschreven recensies te krijgen van klanten dan is dat helemaal ideaal. Deze kun je dan gebruiken om op je website te vermelden. Ben dan ook niet bang klanten te vragen naar hun ervaringen. Zelfs als deze negatief zijn kan je er alleen maar beter van worden!

Gebruik kopjes met dikgedrukte of opvallende tekst met bijvoorbeeld een inspirerende quote.

Zo creëer je ‘haakjes’ die de bezoeker uitnodigen de rest van het verhaal te lezen.

Zoals ook in de vorige tip beschreven is het belangrijk te zorgen dat de tekst presentabel blijft. In het geval van recensies kan het helpen om een aantal mooie zinnen te citeren, in plaats van de gehele tekst te plaatsen. De gehele recensie kan natuurlijk wel beschikbaar zijn om op door te lezen, maar ben voorzichtig dat het geen lange lijst met (te) veel tekst wordt. 

Naast recensies van klanten, kan het ook helpen experts te citeren over het onderwerp waar je over schrijft. Zo zet je het eigen verhaal kracht bij door aan te tonen dat andere experts op een soortgelijke manier over de onderwerpen denken.

Al deze zaken zetten je verhaal kracht bij en wekken vertrouwen op bij jouw (potentiële) klanten!
Gebruik opvallende quotes om de aandacht van de lezer te pakken.

3. Beantwoord de vragen van je klanten

Waarom komen mensen eigenlijk naar jouw website?

Als het goed is kijken mensen op jouw website met een achterliggende vraag. Dit kan een vraag naar een product of dienst zijn, maar ook een vraag naar informatie of kennis. Zorg dat je deze vragen duidelijk op het netvlies hebt en beantwoord ze! Het kan erg verleidelijk zijn om te denken vanuit jouw eigen oogpunt. Veel bedrijven doen dit en starten vrijwel alle tekst vanuit een eigen visie of op een bijna biografische wijze.

Hoewel klanten dit vaak interessant vinden, is dit meestal niet de reden waarom ze op een website komen. Neem als voorbeeld een sportschool. Mensen komen in eerste instantie niet om te lezen wie de eigenaar is, welke opleidingen hij of zij gevolgd heeft en welke hobby’s diegene heeft. Nee, potentiële klanten komen met vragen als “wat voor lessen kan ik hier volgen?” en “wat kost het?”. Zorg dat de antwoorden op dit soort vragen centraal staan op de website! Verdere informatie mag natuurlijk ook aangeboden worden om voor geïnteresseerde bezoekers een compleet verhaal aan te bieden. Zorg dat de kern van de onderneming wel centraal blijft staan op de website.

Zorg dat antwoorden op de vragen van je klant centraal staan op je website.

Op die manier kunnen bezoekers snel en makkelijk vinden waarvoor ze komen. Dat is de basis van een goede website.

4. Post regelmatig nieuwe content

Lees je wel eens 4 of 5 keer hetzelfde boek? Dan moet het wel een héél erg goed boek zijn, of niet?

Met een website is dit in veel gevallen ook zo. Veranderd er nooit iets en komt er geen nieuwe content bij dan raken mensen snel uitgekeken. Voor webshops is dit vaak een stuk makkelijker omdat er nieuwe producten bij komen. Over nieuwe producten kan vrijwel altijd iets over verteld worden. Zit je in de dienstensector of is de website bedoeld als opbouw van een merk? Dan is dit vaak wat lastiger.

Het kan dan interessant zijn om stukjes te schrijven over het bedrijf. Dit kan over van alles gaan. Denk hierbij aan nieuwe klanten in the spotlight, meer informatie over hoe bepaalde diensten worden gerealiseerd of over bepaalde activiteiten die gedaan zijn (naar een beurs, markt, etc.).

Hou binding met potentiële klanten door regelmatig nieuwe content te plaatsen.

Daarnaast zou je artikelen kunnen plaatsen die interessant zijn voor je klanten of collega’s in je vakgebied. Dit straalt professionaliteit uit en kan voor je klanten leuk zijn om te lezen.

Het doel van regelmatige content is ook om bezoekers gespreid over de tijd terug te laten komen. Op deze manier hou je binding met potentiële klanten en blijft jouw bedrijf in de gedachten van deze mensen (top-of-mind awareness). Op die manier blijven ze bij je terugkomen wanneer ze producten of diensten willen gaan afnemen of wellicht jou kunnen aanbevelen in informele kring (mond-tot-mond reclame). 
Regelmatig nieuwe content posten zorgt ervoor dat mensen geïnteresseerd blijven in je website.

5. Gebruik Social Media

Social Media is een heel erg belangrijk digitaal marketing middel geworden.
Dit decennium, de jaren 10, is het decennium van de Social Media. Niets heeft zich zo prominent gepositioneerd in de marketing van bedrijven als Social Media. Facebook, Instagram, LinkedIn... Het is allemaal niet meer weg te denken uit onze levens.

Voor jouw bedrijf kun je enorm veel waarde halen door je website te promoten via Social Media. Om een voorbeeld te geven: steido.nl wordt deze maand (April 2019, op het moment van schrijven) voor 84.4% bezocht via Social Media. Dit is veel meer dan het aantal klanten dat via zoekmachines als Google binnenkomt op de website. Om maar even aan te geven hoe belangrijk Social Media voor ons bedrijf is.

Social Media is niet meer weg te denken uit onze levens, maak daar gebruik van.

Dus, heeft jouw bedrijf nog geen Facebook, LinkedIn of Instagram? Maak als de brandweer een pagina aan! Zit je vooral in de zakelijke markt? Dan kan LinkedIn vaak het juiste medium om mee te beginnen. Werk je vooral lokaal? Ga dan voor Facebook. Wil je je merk vooral promoten bij jonge mensen dan is op dit moment Instagram de beste keuze.

Meer weten? Wij komen graag op de koffie!

Website v.a. € 55,- p/m

Webshop v.a. € 110,- p/m